5 perc olvasási idő
július 31, 2020

Digitális trendek az adózási és számlázási területen, melyeket érdemes nyomon követni

 

Évek óta olvashatunk arról, hogy a jövőbeni megfelelés és hatékonyság egyik kulcsa a digitalizáció. Nehéz volt ezeket a híreket a  hétköznapi munkavégzés pillanataiban kézzelfoghatóan tetten érni. Korábban maximum a nyomtató és a számítógép közötti kommunikáció számított új jelenségnek.


Szerencsére az egyre nagyobb tudású IT eszközök szinte mindenki számára elérhetők már, de a szoftverek tekintetében, még mindig nem valósult meg a kívánt integráltság. Az integráció hiánya miatt, szükséges kommunikációs csatornák kerülnek be a folyamatba, melyek adott esetben megnehezíthetik a riportok hatékony elkészítését és duplikációkat okozhatnak.

 

Eltérő jogszabályi környezet, mint nehezítő körülmény

Nehezítő tényező a digitalizálás során a magyar jogszabályi környezet lassú közelítése a nemzetközi szabályokhoz, és most elsősorban a számviteli és adójogszabályokra gondolok.


Évről évre, egy-egy kis eleme módosításra kerül a magyar számviteli törvénynek, amely láthatóan az IFRS (International Financial Reporting Standards) szabályokhoz való igazítást célozza. Ez a folyamatos változás, egyrészt növeli a fejlesztési időráfordítást és így a költségeket, másrészt „informatikai” készségeket igényel a különböző – példában említett számviteli – területeken alkalmazásban állóktól.

Különösen nehéz a helyzet, ha a külföldi anyavállalat által használt rendszert kell bevezetni Magyarországon és külön „testreszabás” miatt kell megfizetni a szoftverfejlesztőt. Sok esetben nem is éri meg a külföldi groupnak, a magyar szabályok miatti módosítások lefejlesztése és inkább egy helyi szoftver adatát importálják be, ezzel is növelve a bridge-ek* számát és csökkentve a hatékonyságot. A CBRE is folyamatosan szembesül a kihívásokkal és szem előtt tartja a trendeket, melyhez támogatást kap a világszintű cégcsoporttól.

[ *Bridge: Az anyavállalat és a leányvállalat közötti elektronikus kapcsolat. ]


Híd a külföldi anyavállalat és a lokális leányvállalat között

Segítség, ahonnan nem is vártuk

Magyarországon még mindig nem megszokott az adóhatóságra, mint támogató félre gondolni, pedig elérkeztünk egyfajta paradigmaváltási időszakhoz. Fénysebességre kapcsolt a NAV és a NAV online 2.0 (bevezetése 2020. július 1.) olyan lehetőségeket nyújt az adózók számára, amely a belső folyamataikat is hatékonyabbá teheti.

Akinek ez új információ: a magyar adóhatóság 2018 óta folyamatosan bővíti az adóalanyok által kiállított, ÁFA-t tartalmazó számlák, elektronikus – online - adatainak beküldési kötelezettségét. Ezzel a folyamattal, a Magyarországon, számlázásra használt szoftverek fejlesztőit, szinte kényszerítették egy gyorsvonatra szóló jegy megvásárlására. 2020. júliusától, a beküldött adatokat le is lehet kérni, XLS formában minden adózó megkaphatja a szállítói által kiállított számláinak adatait, ezzel lassan megvalósíthatóvá válik a digitális számlaküldés folyamata.


A digitális jövő már a küszöbön

A számlák XML formájú adatáramlása kiiktathatja a papír alapú számlák mozgását és a NAV-on keresztüláramoltatott digitális adat, gyakorlatilag ellenőrzöttnek tekinthető, így talán a digitális aláírásra sem lesz majd szükség a hitelesítéshez. Ehhez a vízióhoz a törvényalkotóknak is lazítani kell néhány ponton a korábbi szigorúságból és több törvény és rendeletet módosítása lenne célszerű, melynek előszele már a Covid helyzetben is érezhető volt.

Nem kisebb lehetőséget nyújt a júliusi verzió, mint a NAV által elkészíthető ÁFA bevallás tervezet, melyet az adózónak már csak jóvá kell majd hagynia, ahogy erre már az SZJA esetében is van lehetőség.

Az adóhatóság vizsgálati módszere is változni fog, kevesebb helyszíni vizsgálatra lehet majd számítani és azonnali értesítést kaphatnak a cégek, amint láthatóvá válik valamilyen kiugró adat a korábbiakban megszokottól. Az adóhatósággal már hosszú ideje lehet digitálisan kommunikálni, az e-papír, e-hitelesítés, e-bevallás és hasonló funkciók nagyon korszerűnek tekinthetők.

Természetesen a magyar adóhatóság által elvégzett fejlesztésekben rejlő előnyöket, akkor lehet igazán kihasználni, ha az adózó iktató-, szerződés nyilvántartó-, számlázó- és könyvelő szoftvere egy integrált ernyő alatt üzemel. A csapatunkkal mi is felkészültünk a változásokra és a CBRE már dolgozik a nemzetközi elvárásoknak megfelelő standardizálási projekten annak érdekében, hogy az ügyfeleink által elvárt, széleskörű igényekre megoldást kínáljon.

Ügyfélélmény

Digitalizálás = költségcsökkentés?

A papír alapú dokumentumok fontosságának háttérbe szorulása látszólag költségcsökkentési hatással bírhat, nem kell annyi nyomtató, papír, csökkenhetnek a papír alapú dokumentumok iktatási és archiválási feladatai.


Azonban a digitális adatot is szükséges tárolni, a szoftverek megfelelő sebességű működéséhez is szükséges megfelelő méretű memória és szerver, amelyeket tűzfallal kell védeni. Az adatáramlás digitalizált adat esetén is védelemre szorul, legyen szó akár a számlához tartozó teljesítésigazolásról, vagy egyéb információkról, amelyet a NAV online nem tartalmaz. Mindezek az eszközök jelentősen meg fogják növelni a jövő cégeinek költségeit, valamint az IT szektorban tapasztalható bérek növekedését is árfelhajtó tényezőként fogjuk tapasztalni.

Minden nehézség és változás ellenére, a számviteli és adózási területeken érzékelhető az új trend és annak pozitív üzenete a jövőből. A lényeg, hogy nyitott szemmel járjunk és tisztában legyünk azzal, hogy hogyan segíthetnek bennünket, illetve cégünket a különböző módosítások és technológiák.

 

Amennyiben mégis felmerülne benned ezzel kapcsolatos további kérdés, fordulj hozzám bizalommal.



KÖVESS MINKET további híreinkért, kutatásainkért és elemzéseinkért a LinkedIn-en is!